تهیه زرشک پلو با مرغ

تهیه زرشک پلو با مرغ

“زرشک پلو با مرغ” چنان محبوبیتی در میان مردم ایران دارد که در اکثر میهمانی های رسمی می توان آن را بر روی سفره مشاهده نمود و از رنگ و لعاب این غذا لذت برد. برای آشنایی با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ باما همراه باشید.

زرشک پلو با مرغ

 

مواد لازم تهیه زرشک پلو با مرغ

برنج: ۴ پیمانه سینه یا ران مرغ: ۴ تکه
زرشک: ۱ پیمانه پیاز: ۱ عدد متوسط
سیر: ۲ حبه کره: ۲۵ گرم
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
خلال پسته: به میزان دل‌خواه نمک و فلفل‌سیاه: به میزان لازم
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق چا‌ی‌خوری فلفل دلمه: بصورت دل‌خواه

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

ابتدا مقداری روغن را در تابه‌ای ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا گرم شود. سپس تکه‌های مرغ را داخل روغن سرخ می‌کنیم تا دوطرف آن طلایی شود.

سپس در قابلمه‌ای مقداری روغن ریخته پیاز نگینی خردشده را به همراه سیر در آن خوب سرخ می‌کنیم. بعد از سرخ شدن پیاز و سیر فلفل دلمه‌ای خردشده ( استفاده از فلفل دلمه‌ای دلخواه است که برای طعم بهتر غذا از آن استفاده می‌شود) را به مواد اضافه کرده کمی تفت می‌دهیم. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کرده تفت می‌دهیم. رنگ رب که عوض شد، نمک، فلفل‌سیاه و آبلیمو را اضافه می‌کنیم. در پایان مرغ‌های سرخ‌شده را به مواد اضافه کرده . حدود ۴ لیوان آب‌جوش به آن اضافه می‌کنیم. درب قابلمه را گذاشته، اجازه می‌دهیم تا خوب جابیفتد.

برای پخت برنج هشت لیوان آب در قابلمه مخصوص پخت برنج ریخته و روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید. نمک را به میزان دلخواه به آن اضافه کنید. پس از اینکه آب به جوش آمد برنج خیس شده را به آن اضافه کنید. پس از اینکه برنج را اضافه کردید جوش آب باز تمام میشود و برای آنکه آب دوباره جوش بیاید کمی آب را هم بزنید و بسته به نوع برنج چند دقیقه صبر کنید تا برنج نرم شود.

برنج را با زیر دندان امتحان کنید تا متوجه شوید پخته شده یا نه. اگر دور برنج نرم شده و وسط آن سفت تر باشد وقت آن است که برنج را در آبکش بریزید و سپس دم گذارید. قابلمه را روی اجاق قرار دهید تا خوب خشک شود سپس کمی روغن داخل آن ریخته و بعد از آنکه داغ شد نان لواش یا سیب زمینی را داخل روغن قرار دهید و برنج را روی آن ریخته و آن را دم گذارید و اجاق را تاجایی که ممکن است کم کنید تا خوب دم بکشد.

در تابه‌ای کمی روغن ریخته، کمی که روغن داغ شد، زرشک و خلال پسته را به آن اضافه کرده، کمی تنفت می‌دهیم. برای اینکه رنگ زرشک تغییر نکند تابه را از روی اجاق برمی‌داریم و زعفران را اضافه می‌کنیم و باز تفت می‌دهیم. پس از آنکه برنج دم کشید مقداری از برنج را به این مواد اضافه می‌کنیم تا خوب مخلوط شود. سپس دیس برنج را با این مواد تزئین کرده و با توجه به سلیقه خود مرغ را کنار برنج یا در ظرف مخصوص بکشید و آب مرغ را در ظرف جداگانه‌ای جدا می‌ریزیم.

مطلب پیشنهادی

خورشت فاصولیه

خورشت فاصولیه خورشت فاصولیه یا خورشت لوبیا یکی از غذاهای خوشمزه ترکی، عربی و افغانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *