تهیه قلیه ماهی

 تهیه قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از غذاهای محبوب‌ و خوشمزه‌ جنوب کشورمان است که به خاطر طعم خاصش در سراسر کشور فراگیر شده است. برای تهیه قلیه ماهی از گوشت ماهی، سبزیجات و ادویه های جنوبی استفاده می شود .

قلیه ماهی

مواد لازم برای قلیه ماهی

فیله ماهی‌: ۴ تکه شنبلیله: ۵۰ گرم
سیر: ۶ حبه تمبرهندی: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
گشنیز: ۳۰۰ گرم روغن: به میزان لازم
 انتخاب ماهی مناسب برای این غذا بسیار مهم است، چرا که ماهی‌هایی که گوشت خیلی نرمی دارند برای تهیه این غذا مناسب نیستند زیرا ممکن است له شوند و ظاهر خورش را خراب کنند. بهترین نوع ماهی برای تهیه قلیه ماهی ماهی شیر، شوریده و یا سنگ‌سر است.

طرز تهیه قلیه ماهی

ابتدا تکه‌های ماهی را از چند ساعت قبل از طبخ در ظرفی گذاشته و هر دو طرف ماهی‌ها را نمک و فلفل می‌پاشیم و کنار می‌گذاریم. هم‌چنین گشنیز و شنبلیله‌های پاک کرده را ساتوری خرد می‌کنیم.

پیازها را نگینی خردکرده درون قابلمه ریخته با کمی روغن تفت می‌دهیم. سیرها را نیز ریز خردکرده و به پیازها اضافه می‌کنیم تا سرخ شوند. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم. کمی که ادویه ها را تفت دادیم سبزی‌ها را به مواد اضافه کرده تفت می‌دهیم تا رنگ سبزی تغییر کند.

نصف لیوان آب اضافه کرده، اجازه می‌دهیم تا سبزیجات با حرارت ملایم خوب پخته شود.

تمبر هندی را با ۳ لیوان آب رقیق کرده، از صافی رد می‌کنیم و به خورشت اضافه می‌کنیم. (اگر به تمبر هندی دسترسی ندارید به‌جای آن می‌توانید از ۳ قاشق غذاخوری رب انار ترش استفاده کنید). حرارت را کم کرده صبر می‌کنیم تا خورشت حسابی جابیفتد.

در این فاصله ماهی‌ها را سرخ می‌کنیم و زمانی‌که خورشت جاافتاد، ماهی‌های سرخ شده را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از اضافه کردن ماهی به خورشت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کامل کافی است. این غذای خوشمزه را می‌توانید با پلو نوش‌جان کنید.

مطلب پیشنهادی

خورشت فاصولیه

خورشت فاصولیه خورشت فاصولیه یا خورشت لوبیا یکی از غذاهای خوشمزه ترکی، عربی و افغانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *