کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی

همانطور که می‌دانید غذای معروفی در بین شیرازی‌ها رواج دارد که از آن به عنوان کلم پلو شیرازی یاد می‌شود که چشیدن آن خالی لطف نیست.با اینکه افراد مختلف این پلو را با گل کلم یا کلم سنگی تهیه می‌کنند اما اکثر شیرازی ها کلم پلو را با استفاده از کلم قمری و فوت و فن های بسیار خاصی تهیه می‌کنند. از طرفی کلم قمری سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها می‌باشد و می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد و مناسب برای افراد گیاه‌خوار.

کلم پلو شیرازی

موارد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

برنج: ۱ کیلوگرم مواد لازم برای تهیه کوفته ریزه
کلم قمری یا کلم برگ خرد شده: ۱ کیلو گرم آرد نخودچی: ۴ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی خردشده: ۲ عدد گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
سبزی مخصوص کلم پلو ( تره – ترخان- ریحان- شوید) خرد شده: ۵۰۰ گرم پیاز: ۱ عدد
آبلیمو: ۲ قاشق نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

برای تهیه کوفته ریزه کلم پلو شیرازی ابتدا آب اضافی پیاز را گرفته و با گوشت چرخ شده مخلوط می کنیم و سپس آرد نخودچی را به آن اضافه می کنیم. پس از اینکه نمک و زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد اضافه کردید مخلوط را با دست خوب ورز می‌دهیم و از آن کوفته ریزه هایی به اندازه فندق تهیه می کنیم و آنها  را در روغن تفت می دهیم. پس از آن کوفته قلقلی ها را در داخل صافی قرار دهید تا روغن اضافه آن خارج شود.

در تابه ای کمی روغن ریخته روی حرارت قرار دهید. کلم خردشده را در روغن تفت می‌دهیم و کمی زردچوبه و فلفل به آن اضافه می کنیم حالا پس از آنکه کلم خوب نرم شد و بو و طعم خامی آن از بین رفت‌، مقداری نمک و آبلیمو یا آبغوره به آن اضافه می کنیم. افزودن آبیمو و آبغوره به کلم باعث از بین رفتن شیرینی موجود در کلم می‌شود و طعم بهتری به کلم پلو شیرازی می‌بخشد. مقدار آبلیمو و آبغوره طبق ذائقه و سلیقه خودتان انتخاب می‌شود.

استفاده از سبزیجات معطر همچون ریحان و شوید و تره و کمی ترخون بسیار در طعم کلم پلو شیرازی موثر می‌باشد. برای اینکه مزه تلخی به خود نگیرد بهتر است از ترخون کمتری استفاده شود.

سبزیجات ذکر شده را شسته و خورد کرده. برای پخت برنج کلم پلوی شیرازی برنج را به همراه مقدار کمی زردچوبه در ظرفی بجوشانید تا نرم شود و سپس آن را آبکش کنید. مقداری روغن در ظرف ریخته و طبق سلیقه، از نان لواش یا سیب‌زمینی برای تهیه ته دیگ استفاده کنید. برنج آبکش شده، سبزیجات و کلم را بصورت ورقه ورقه در قابلمه ریخته و برای جلوگیری از خرد شدن و از دست رفتن شکل کوفته قلقلی‌ها آنها را روی برنج بچینید و ۴۵ دقیقه منتظر بمانید تا همراه با برنج دم بکشد. و سپس آن را میل کنید.

مطلب پیشنهادی

خورشت فاصولیه

خورشت فاصولیه خورشت فاصولیه یا خورشت لوبیا یکی از غذاهای خوشمزه ترکی، عربی و افغانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *