تهیه کوفته تبریزی

تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی یکی از انواع کوفته‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که در تهیه آن از برنج ایرانی استفاده می‌شود. البته در تهیه کوفته تبریزی می‌توان در آب آن از زعفران نیز استفاده کرد.

کوفته تبریزی

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده : ۵۰۰ گرم پیاز: ۳ عدد متوسط
 برنج: ۱ پیمانه تخم‌مرغ: ۲ عدد
لپه: ۱ پیمانه آلو: به میزان لازم
سبزی معطر ساتوری شده: نصف پیمانه نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
گرده: به میزان لازم ادویه: به میزان لازم
آلو: به میزان لازم رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
لازم به ذکر است که سبزی کوفته برنجی شامل: تره، جعفری، گشنیز، ترخون، مرزه و ریحان می‌باشد. هم‌چنین ادویه آن غیر از فلفل‌سیاه و زردچوبه، جوز هندی می‌باشد. در ضمن مناسب‌ترین گوشت برای کوفته تبریزی گوشت گوسفند و گوساله است.

طرز تهیه کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی ابتدا لپه و برنج را جداگانه نیم‌پز کرده، آب‌کش می‌کنیم. آب لپه و برنج که گرفته شد، ۲ مرتبه چرخ می‌کنیم تا یکدست شوند. سپس یکی از پیازها را رنده کرده به همراه گوشت چرخ کرده، سبزی‌های معطر ساتوری شده، تخم‌مرغ، نمک و ادویه‌ها به لپه و برنج میکس شده اضافه کرده، حسابی ورز می‌دهیم.

در این مرحله با ۲ عدد پیاز، پیاز داغ درست می‌کنیم. کمی از پیاز داغ‌ها را برداشته و به بقیه آن زرشک اضافه می‌کنیم.

مواد کوفته را باید آنقدر ورز دهیم تا به چسبندگی لازم برسد، اگر بعد از ورز دادن به چسبندگی لازم نرسیدند، می‌توانیم برای چسبندگی آن از ۲ قاشق آردنخودچی استفاده کرد. بعد از اینکه کوفته‌ها به چسبندگی موردنظر رسیدند، کف دستمان را خیس کرده، مقداری از مواد کوفته را برداشته و روی دستمان گود می‌کنیم و درون آن‌را آلو و گردو را به همراه پیازداغ و زرشک قرار می‌دهیم و روی مواد را پوشانده به شکل گرد درمی‌آوریم.

درون قابلمه‌ای مناسب، ۲ قاشق از پیاز‌های سرخ شده را به همراه رب گوجه‌فرنگی، فلفل‌سیاه‌، نمک و ادویه سرخ می‌کنیم. ۳ الی ۴  لیوان آب به مواد اضافه کرده، اجازه می‌دهیم تا سس به دمای جوش برسد. برای خوش‌طعم شدن سس مخصوص کوفته تبریزی می‌توان از یک قاشق آبغوره و یا زرشک استفاده کنیم.

کوفته‌های آماده شده را درون سس در حال جوش قرار داده، سپس حرارت را ملایم می‌کنیم تا کوفته‌ها پخته و سس کوفته غلیظ شود. برای اینکه کوفته‌ها وا نرود، درب قابلمه را نباید روی آن قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی

خورشت فاصولیه

خورشت فاصولیه خورشت فاصولیه یا خورشت لوبیا یکی از غذاهای خوشمزه ترکی، عربی و افغانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *