آش چاقاله بادام و دستورپخت آن

آش چاقاله بادام

آش‌ چاقاله بادام از غذاهای خوشمزه در فصل بهار است. به دلیل مزه ترش و خوشایندی که دارد برای پخت خورشت یا آش مناسب است و مزه خوبی به آن می‌بخشد. که پخت آن بسیار آسان است.

آش چغاله بادام

مواد لازم برای آش چاقاله بادام

برنج نیم‌دانه: ۱ پیمانه تره و شوید خردشده: ۲ پیمانه
چغاله بادام: ۴ پیمانه پیاز خردشده: ۲ عدد
بلغور گندم: ۱ پیمانه نمک و فلفل: به میزان لازم
عدس: ۱ پیمانه زردچوبه و زنجبیل: به میزان لازم
لوبیاسفید: ۱ پیمانه نعناخشک: به میزان لازم

طرز تهیه آش چاقاله بادام

 حبوبات که شامل عدس و لوبیا سفید می‌باشد را از شب قبل خیس کرده، چندین بار آب آن را عوض می‌کنیم تا نفخ آن گرفته شود. سپس لوبیاها را جداگانه می‌پزیم.

در قابلمه‌ی موردنظر برنج، عدس و بلغور را ریخته و به میزان نیاز آب به آن اضافه کرده اجازه می‌دهیم تا آب جوش بیاید. مدتی که از جوشیدن آب گذشت سبزی‌های خرد شده که شامل تره و شوید است را به مواد می‌افزاییم. حرارت را کم می‌کنیم تا مواد خوب پخته شوند.

چاقاله بادام را در ظرفی جداگانه با مقدار کمی آب می‌پزیم تا پخته شده و آب آن تمام شود. سپس چاقاله بادام‌های پخته شده را کمی می‌کوبیم تا له شوند. سپس آن را به همراه لوبباسفید پخته شده به مواد اضافه می‌کنیم.
پیاز خرد شده را در مقداری روغن تفت داده، فلفل، زردچوبه، زنجبیل را به آن اضافه کرده می‌گذاریم تا سرخ شود، سپس نعنای خشک را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. پیاز داغ را به همراه نمک به آش اضافه می‌کنیم. روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا آش خوب جابیفتد. می‌توان از آبغوره یا آبلیمو برای طعم آن نیز استفاده کرد.

چاقاله بادام نوبر بهار است چرا که فقط در فصل بهار به بازار می‌آید. لازم به ذکر است که چاقاله بادام علاوه بر طعم بی‌نظیر، دارای خواص درمانی از جمله تقویت عمومی بدن، تنظیم‌کننده چربی و کلسترول خون، ضد نفخ، خون‌ساز، تقویت بینایی، تقویت امور جنسی و … نیز می‌باشد.

مطلب پیشنهادی

خوراک سبزیجات

خوراک سبزیجات خوراک سبزیجات یکی از غذاهای رژیمی و کم کالری است که می‌توان بصورت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *